Kom igång med din träning och behåll motivationen

Det är lätt att ta i för mycket i början när man ska komma igång med sin träning.  Med risk för överansträngning, skador och tapp av motivation. En hållbar livsstilsförändring nås genom att sätta rimliga träningsmål.

Jag träffar ofta människor som lever i obalans.  Antingen genom att göra något för mycket, för lite eller inte alls. För att vi ska få hållbara resultat behöver vi göra saker i balans.  När du ska komma igång med din träning är det lätt att ta i för mycket. Ställ därför inte för höga krav på dig själv och din träning.

Sex tips för att komma igång (och fortsätta) med din träning:

  • Träna med en kompis. Tillsammans kan ni peppa varandra, och dessutom är det inte lika lätt att hoppa över ett pass.
  • Bestäm dig, och förbered för träning. Lägg exempelvis fram träningskläderna dagen innan, och gör det så enkelt som möjligt att ge dig iväg.
  • Ät ordentligt. Hoppa inte över någon måltid och ät ett litet mellanmål innan träningen. Mat ger dig energi och kraft att ta i under passet.
  • Sätt rimliga träningsmål. Hur ser ditt liv ut? Och sätt rimliga träningsmål därefter.  Vilken träningsform passar in i ditt liv? Om du exempelvis alltid dyker upp med andan i halsen till passet på gymmet klockan 17.30. Kanske du ska välja löpspåret istället, där du inte behöver passa en tid.  Utgå från dig själv och ditt liv. Då kommer det att vara enklare att komma igång och fortsätta med din träning. 
  • Belöningen kommer. Det kan ta ett tag innan du tycker det är kul att träna.  Det ska göra ont och vara jobbigt att göra livsstilsförändringar, men ge inte upp det kommer belöningar så småningom.  
  • Träna det som du tycker är kul. Alltför många människor tränar för att de måste, inte för att det är kul. Välj därför en träningsform som du tycker är kul och det kommer att vara enklare att behålla motivationen.

 

Torbjörn

Samtalsterapeut och uppfinnare av appen Alkosmart.

 


Comments (0)

Leave a comment